Talgkörtelcysta (Atherom)

Ett aterom bildas när öppningen för en talgkörtel täpps igen. Talget som inte har någonstans att ta vägen ansamlas och kan bilda en liten hård kula under huden – ofta i hårbotten eller bålen. Om det är till besvär kan man ta bort aterom, men det är ofarligt att ha det kvar. I sällsynta fall kan bakterier få fäste i den uppspända körteln och en böld bildas. Då kan man behöva öppna den för att tömma ut varet.

• Utförs i lokalbedövning
  • Talgkörtelcystan skall vara oretad/ ej inflammerad
  • Cystan tas bort genom ett snitt i huden och löses från omkringliggande underhudsfett.
  • Underhuden och huden sys med stygn, som tas bort efter 7 till 14 dagar beroende på vart de sitter på kroppen.

• Direkt återgång till arbetet. Sjukskrivning ej nödvändig.
  • Receptfria smärtstillande vid behov.

Closeup of a male head with an atheroma or lipom

Vad är atherom?

Atherom är en cysta som bildas när en talgkörtel blockeras och talg ansamlas i körteln.

Var kan atherom uppstå?

Atherom kan uppstå på olika delar av kroppen, inklusive ansiktet, hårbotten, halsen, ljumskarna och buken.

Vad kan orsaka atherom?

Atherom kan orsakas av att talgkörteln blir blockerad av döda hudceller, överdriven produktion av talg eller inflammation i talgkörteln.

Hur behandlas atherom?

Atherom kan behandlas genom att helt enkelt låta det vara om det inte orsakar några problem. Om atheromet blir infekterat eller orsakar smärta eller obehag kan det behöva avlägsnas genom kirurgi.

Är atherom farligt?

Atherom är vanligtvis inte farligt, men om det blir infekterat kan det orsaka smärta, rodnad och svullnad. I sällsynta fall kan en infekterad cysta leda till allvarlig infektion och inflammation.

Kan atherom återkomma efter borttagning?

Ja, atherom kan återkomma efter borttagning om hela cystan eller talgkörteln inte avlägsnades under operation.en Det är viktigt att säkerställa att alla delar av atheromet tas bort för att minska risken för återkommande cystor.

Hur kan man förebygga atherom?

För att förebygga atherom är det rekommenderat att ha god hygien, regelbundet tvätta kroppen och hårbotten och undvika att använda för mycket oljebaserade produkter på huden. Att undvika att klämma på eller peta på atherom kan minska risken för infektion.